راهنمای ورود به سایت از طریق امضای دیجیتال

در صورتیکه شناسه امضاء دیجیتال شما در سیستم فعال شده باشد پس از درج نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی و کلیک بر روی گزینه ورود، پیامی نمایش داده می­شود که از شما درخواست می­نماید امضای دیجیتال خود را به سیستم متصل نمایید.



جهت استفاده از امضای دیجیتال، ابتدا می­بایست نسبت به نصب نرم افزار گواهی دیجیتال اقدام نمایید. نصب این نرم افزار از طریق CD موجود در بسته­های ارسالی و همچنین از طریق سایت و گزینه راهنمای ورود با امضای دیجیتال و لینک مربوط به نصب نرم افزار گواهی دیجیتال امکانپذیر است.


در ادامه برای ورود به سايت  شناسه امضای دیجیتال خود را به درگاه(Port ) USB کامپیوتر متصل نمائید. با توجه به­اینکه امضای دیجیتال به دو شکل توکن و کارت هوشمند می­باشد، جهت اتصال به کامپیوتر میبایست توکن را بصورت مستقیم و کارت هوشمند را ازطریق دستگاه­های کارت خوان به سیستم متصل نمایید.

*توجه:
 
1- قبل از اینکه امضای دیجیتال را به سیستم متصل کنید بهتر است تنظیمات امنیتی مرورگر اینترنتی خود را در حالت پیش­فرض قراردهید. برای این کار در منوی Tools زیر گزینه Internet option را انتخاب نموده و سپس در صفحه Security گزینه Default Level را انتخاب نمایید.
 

2- در همین قسمت یعنی صفحه Security از پنجره Internet option گزینه Trusted sites را انتخاب نموده و بر روی کلید sites کلیک نمایید.

حال آدرس سایت را در پنجره مربوطه وارد نموده و بر روی گزینه Add کلیک نمایید و سپس گزینه Close را انتخاب نموده و در صفحه Internet option بر روی گزینه ok کلیک کنید.

3- حتماً از صحت تاریخ رایانه خود اطمینان حاصل نمایید. برای این منظور بر روی ساعت موجود در نوار وظیفه ویندوز دوبار کلیک کنید.

حال در پنجره Date and Time Properties ، روز و ماه و سال سیستم خود را بر اساس تاریخ روز تنظیم نموده و بر روی گزینه ok کلیک نمایید.

پس از اتصال امضای دیجیتال به رایانه ، پیامی با همین مضمون در بالای آیکون نرم افزار گواهی دیجیتال ظاهر می­شود.


حال نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نموده و پس­از درج کد امنیتی در محل مربوطه بر روی گزینه ورود کلیک نمایید.
پیامی نمایش داده می­شود که ضرورت استفاده از امضای دیجیتال جهت ورود به سیستم را به شما اعلام می­نماید. بر روی گزینه yes کلیک نمایید.

 

در اولین مرتبه­ای که می­خواهید با استفاده از امضای دیجیتال وارد سیستم شوید پیامی در بالای پنجره مرورگر ظاهر می­شود و اعلام می­نماید که می­بایست نرم­افزار CAPICAM را بر روی رایانه خود اجرا نمایید. دقت نمایید که ممکن است این پیام چندین بار برای شما نمایش داده شود. بر روی پیام مربوطه کلیک نموده و گزینه Run ActiveX control را انتخاب نمایید.


در پنجره بعدی بر رو گزینه Run کلیک نمایید.


همانگونه که قبلاً ذکر گردید ممکن است لازم باشد چندین مرتبه این مرحله را طی نمایید.سپس پیامی نمایش داده می­شود که از شما درخواست می­کند تا اجازه استفاده از امضای دیجیتال را صادر نمایید. بر روی گزینه Yes کلیک نمایید.


حال در پنجره ورود رمز، So Pin مندرج بر روی کارت رمز امضای دیجیتال خود را وارد نمایید.
      


دقت نمایید در صورتیکه رمز خود را به درستی وارد ننموده باشید، پیام هشدار به شکل زیر نمایش داده می­شود و در صورت تکرار اشتباه در ورود رمز ، امضای دیجیتال شما غیر فعال خواهد گردید.

چنانچه رمز کارت را صحیح وارد کرده باشید، پس از کلیک بر روی گزینه ok در پنجره ورود رمز، وارد سامانه خواهید شد. در صورتیکه رمز خود را صحیح وارد می­کنید اما همچنان پیام فوق را مشاهده می­نمایید، از ورود مجدد رمز خودداری نموده و با مرکز پشتیبانی تماس حاصل نمایید.

** توجه : جهت کنترل سالم بودن هریک از انواع امضاهای دیجیتال می­توانید بر اساس توضیحاتی که در ادامه به آن اشاره شده است  عمل نمایید.

کنترل سالم بودن توکن سرمه ای رنگ

به منظور کنترل سالم بودن شناسه امضای دیجیتال و همچنين اطمينان از شناسايي توكن توسط دستگاه رايانه، لازم است در قسمت نوار وظيفه (Task bar) بر روي نماد epassNG دو بار كليك نماييد.

پنجره ­Certificate Manager باز مي­شود و در قسمت Certificate مشاهده مي­كنيد كه مشخصات صاحب امضاي ديجيتال (توكن) ثبت شده است.

کنترل سالم بودن کارت هوشمند املاک

جهت كنترل سالم بودن دستگاه كارت خوان و همچنين شناسايي كارت هوشمند املاك به صورت زير عمل مي­نماييم:

1-      دستگاه كارت خوان را مطابق شكل زير به پورت USB رايانه متصل كنيد.

پنجره زير را مشاهده خواهيد كرد و چراغ سبز روي دستگاه كارت خوان در حالت چشمك زن قرار مي­گيرد.

2-      اكنون مطابق شكل زير كارت هوشمند املاك را درون دستگاه كارت خوان قرار دهيد.

3-      سپس برنامه Admin Tool را به منظور اطمينان از شناسايي كارت هوشمند توسط رايانه اجرا كنيد.

توجه: در اين حالت چراغ سبز روي دستگاه كارت خوان به طور كامل روشن مي­ماند.

4-      حال مي­توانيد اطلاعات كارت هوشمند خود را در صفحه (tab) ­ General مشاهده نماييد.

5-   در صفحه (tab) Certs/Data Objects اطلاعات مربوط به كارت هوشمند خود را مشاهده و جهت نصب، گواهي را انتخاب و برروي گزينه Install كليك نماييد.

 


کنترل سالم بودن توکنهای سفید رنگ

پس از اتصال توکن سفید رنگ به پورت USB رایانه منوی زیر در قسمت نوار وظیفه دیده می­شود.

جهت کنترل سالم بودن توکن و اطمینان از شناسایی توکن توسط رایانه، بر روی آیکون توکن دو بار کلیک نمایید. پنجره زیر نشان داده می­شود.

پس از کلیک بر روی گزینه NO ، پنجره زیر باز می­شود.

با کلیک بر روی گزینه Login پنجره زیر نشان داده می­شود.User Pin را وارد کنید و گزینه ok را کلیک نمایید.

در پنجره زیر مشخصات صاحب توکن نمایش داده می شود، که نشان از سالم بودن توکن و شناسایی آن توسط رایانه می باشد.

قبل از خارج کردن توکن از پورت USB دستگاه رایانه ، می بایست ابتدا گزینه Log out را کلیک نموده و سپس از طریق گزینه Exit و کلیک بر روی گزینه Yes خارج شوید. حال می توانید توکن را از دستگاه رایانه جدا نمایید.